ویدیو
نقش و اهمیت ایران آزاد در نظم نوین جهانی ترامپ
📋خلاصه
در این ویدیو من به بررسی نقش و اهمیت ایران آزاد در نظم نوین جهانی پرداختهام. ابتدا به تفکر اشتباه جمهوری اسلامی اشاره کردم که تصور میکرد با بستن تنگههای استراتژیک، دنیا به زانو درمیآید، اما تکنولوژی و راههای جایگزین باعث شده که این تهدیدات کارایی خود را از دست بدهند. در ادامه به تغییرات جهانی در چرخه تأمین اشاره کردم که دونالد ترامپ در حال اجرای آن است. او به دنبال ایجاد راههای جدید تجاری است که وابستگی به مناطق ناامن مانند خاورمیانه را کاهش میدهد.
بحث اصلی من حول اهمیت ایران آزاد در این نظم نوین جهانی است. ایران میتواند به عنوان یک نقطه استراتژیک در چرخه تأمین جهانی نقش حیاتی ایفا کند. با سقوط جمهوری اسلامی، ایران میتواند به یک متحد قابل اعتماد برای غرب تبدیل شود. مردم ایران از ایدئولوژیهای بنیادگرا و نظامهای واپسگرا خسته شدهاند و این فرصتی برای غرب است تا با یک ایران آزاد همکاری کند.
همچنین به اقدامات ترامپ برای تغییر مسیر چرخه تأمین جهانی اشاره کردم، از جمله تلاشهای او برای به دست آوردن گرینلند. این اقدامات نشاندهنده استراتژی آمریکا برای کاهش وابستگی به مسیرهای سنتی و ناامن است. در نهایت تأکید کردم که نظم نوین جهانی نیازمند حضور یک ایران آزاد است که میتواند به عنوان سد در برابر اسلام بنیادگرا عمل کند و در نقشه جدید جهانی نقش مؤثری ایفا کند.
این ویدیو نه تنها تحلیل وضعیت کنونی بلکه پیشنهادی برای آینده ایران است که میتواند از پتانسیلهای خود برای بهبود شرایط جهانی استفاده کند. امیدوارم این تحلیلها به درک بهتر از تحولات جهانی و نقش ایران در آنها کمک کند.
📝متن کامل
فکر میکرد که با بستن یک تنگه دنیا میاد التماس میکنه که بیاد این تنگه رو باز کنید. جمهوری اسلامی اینجوری فکر میکرد. فکر میکرد تنگه رو میبنده. دنیا به التماس میفته. وضعیت اقتصاد دنیا میریزه به هم.ش دنیا میگه راههای دیگهای پیدا کردیم از خلیج فارس دیگه رد نمیشیم. خیلی وقتا وقتی که یک جادهای بسته میشه در دنیا پشتش ترافیک میشد الان در سال ۲۰۲۶ همه جی پی اسهای مختلف به شما ریکلکولیت ارائه میدن یعنی راههای سنتی رو شما اگر بسته ببینید الان فرصت اینو دارید که راههایی که هیچوقت تو زندگیتونو نرفتید از طریق جی پی اس از طریق تکنولوژیهای جدید انجام بدید و بهتون گزینههای مختلف بده و الان دنیا راههای دیگه گزینههای مختلفو پیدا کرده داره که بخواد تنگ هرمز رو دور بزنه یا حتی خلیج فارسو دور بزنه یا بخش بزرگی از منطقه خاورمیانه رو دور بزنه چون منطقه خاورمیانه یه منطقهای که همیشه توش جنگه و همیشه توش یک وضعیتیه که ال الان داریم میبینیم همیشه این عدم اطمینان وجود داره که مرحله بعدی برای بازار چیه راجع به اینا صحبت میکنید راجع به اینکه ایران آزاد چه جایی در اقتصاد جهانی آینده داره. نزد نوین جهانی در چرخه تأمین چیزایی که بیش از جنگه چیزایی که بسیار مهمتر از جنگ و سیاست کشوراست. یعنی بازار یعنی اتفاقاتی که داره پشت پرده میفته کمپانیهای مختلف سرمایهگذاریهایی که میکنند یعنی اینکه پول کجا میره و چرا ایران آزاد باید بخشی از این تجارت جهانی نظم نوین باشه وگرنه اصلاً اتفاق نمیفته چه اهمیتی داره راجع به اینم حرف میزنم امشب درود به همه شما چهارم تیر ۲۰۰۰ ۱۵۸۵ شاه شاهی ۱۴۵ دقیقه شب به وقت واشنگتن دی سی و خوشحالم از اینکه در خدمتتون هستم برسیم به داستان اصلی الان ترامپ مدتهاست که ایده اینکه بخواد چرخه تأمین رو تغییر بده نقشه چرخه تأمینو در دنیا تغییر بده داره صحبت میکنه بخش از بحثاً بخشهای بسیار عمدهای شدم ترامپ یک اجرا کرد یا قرارداداشو نوشت و الان در ترامپ ۲ در حال انجامشونه اگر برگردیم به اول ریاست جمهوری ترامپ نگاه کنیم ببینیم تا الان که به جنگ با ایران رسیده و وضعیت به تفاهم نامه رسیده براتون یه راهیو ارائه میدم که نگاه کنید و خودتون ببینید آیا میبینید این نظم نمیدن جهانی و آیا میبینید که چه نقشی باید مردم ایران داشته باشند و ایران داشته باشه در این نظم نوین از ابتدای ترامپ ۲ اگر شما یادتون باشه آقای ترامپ ادعا در مورد جزیره گرینلند داشت جزیره گرینلند یک جزیره بسیار عظیمیه در آمریکای شمالی که مدتهای زیادیه تحت استعمار کشور دانمارکه و تعداد جمعیت زیادی نداره یک سری منابع طبیعی داره سرشاره ولی انقدر روش یخ هست که تا شما بخواید اون یخو بشکنید برید اون زیر به سرمایهگذاری بسیار عظیمی احتیاج دارید تا بخواید ۱۰ سال دیگه مثلاً برسید به یک منبع درآمدی همچین منابع درآمدی هم نه دانمارک داره نه اون کشور گرینلند ولی اهمیتش چیه اهمیتش اینه که الان یخهای دورورش مدت زیادی که داره آب میشه اونجا مسیر کشی ایرانی نبود فقط کش ک کش کشیهای یخشکن به زور میتونستن در یک مواقعی در تابستان شاید رد شن ولی الان بهخاطر اینکه یخاش نازکتر شده کشتیهای یخشکن راحتتر میتونن رد شن و بعد رد میشن راهباز میکنن راهباز میکنن برای مدتی هم این راهباز کشیهای دیگه هم از تو این راه رد میشن و نکته اصلی اینه که الان ترامپ مدت بسیار زیادیه که میگه اینجا جاییه که به نفع آمریکاست که بخواد حضور نظامی داشته باشه امنیتشو تأمین کنه چون اینجا میشه یه چرخه تأمین جدید یه راهی که تا حالا اصلاً وجود نداشته کلی کشی قراره از اینجا رد شه تا ۱۰ سال آینده مثلاً بخش بزرگی از تجارت اروپا با چین که الان رد میشه از خاورمیانه حالا یا از کانال سوئز رد میشد یا به صورت زمینی میومد اونجا رد میشد بخش بزرگی از این تجارت دیگه میتونه از اونجا بره میتونه به جایی که بخواد بیاد آسیا رو دور بزنه اقیاموس هند اینا رد شه بعد بیاد توی مدیتر ترانه و برسه به اروپا میتونه از چین بیاد به سمت شمال بیاد به سمت قطب شمال از اونجا بیاد و در واقع آمریکای شمالی رو دور بزنه بیاد از سمت گرینلند بیاد پایین و این راه باز شده آمریکاییاهم مدت زیادیه که به دنبال این هستن که بخوان گرینلندو بگیرن هر دفعه هم یه دلیل دیگهای داشته این دلیل اضافه شده بر همه دلیلهای دیگه و دانالد ترامپ به دنبال گرفتن گرینلنده حالا حالا اگه خود گرینلندم نگیره آمریکا اضافه نکنه در نهایت اون بخش چرخه تأمین رو ساپلای چین رو در اون منطقه امنیتش دست آمریکاییها خواهد بود اجازه نخواهد داد به روسیه وارد میشه اونجا اجازه نخواهد داد به چین وارد بشه اونجا به کانادا داره فشار میاره که بخواد تو امنیت اونجا شرکت بکنه و این چرخه تأمین خودش یه چیزی که بخش عمدهای از تجارتی که به صورت سنتی مجبور بوده از تنگه بابالمندب رد شه یا از خلیج فاس رد شه یا اصلاً از دورور اون منطقه بخواد عبور کنه دیگه عبور نمیکنه و ارزش اون منطقه رو میاره پایین بعد از اینکه جمهوری اسلامی در طول ۴۷ سال گذشته به گروههای نیابتی خودش کلی پول و سلاح داد و منطقه رو ناامن کرد ارزش اون منطقه پایینتر هم اومده برای سرمایهگذاری برای کمپانیهای بزرگ ارزش اونجا پایین اومده مخصوصاً آخرین کارت این داستان پول دادن و موشک دادن و تکنولوژی پهپاد دادن به هوتیها بود تنگه بابالمندب رو ببندن و کشور اروپایی نشون دادن که اصلاً در زمینهای که بتونن تنگه رو باز کنن هیچکارن. یه مدتی دولت بایدن خوابالآو به قول آقای ترامپ سعی کرد بره اونجا باهاشون درگیر شه. آقای ترامپم سعی کرد یه مدت باهاشون درگیر شه و بمباران کنه اونجا رو. یه منطقهایه که به خاطر وضعیت جغرافیاییش فوقالعاده سخته اون منطقه به خاطر نوع کوههایی که توش هست مدلش درست کناره دریا کوهه بعد دوباره میشه یه صحرا بعد دوباره کوه میتونن راحت هر جا قایم شن خیلی سخته اونجا رو گرفتن و واسه همین خیلی از کشورای مختلف بیخیال اون راه شدن مثلاً گفتن کانال سوئز چی بریم ابتدا مجبور شد ۲ هفته بیشتر بذارن برن از آفریقا بچرخن. الان خیلیاشون اگه از چین میان میگن خب اون راه جدیدم ممکنه امتحان کنیم. این بحث جیپی اس که میگن بهتون کلکولت میکنه و ریوت میکنه و بهتون یاد میده این چیزیه که الان توی دنیا باعث شده که خود مردم بتونن گزینههای مختلف داشته باشن. یعنی تکنولوژیها تکنولوژی باعث میشه گزینه بیشتر داشته باشید و به دموکراتیزه شدن یک سری از مسائلی که در انحصار یه سری افراد خاص همیشه بوده انجام میده تا حالا همه این تکنولوژیا و این یه بخشی از داستانه یه بخش دیگهش اگر نگاه بکنید مسئله کشورای عربیه که اونا هم کشورایین که الان توانایی اینیو که بخوان از خودشون دفاع کنن رو ندارن. واضحاً الان همسایه بزرگترشون بهشون انقدر بمب و موشک و پهباد و اینا پرت کرده و نتونستن واکنش تهاجمی درخور یا چشمگیری نشون بدن که جمهوری اسلامی رو متوقف کنه یا به خاطر این مسئله هر کشور دیگهای رو متوقف کنه. فردا مثلاً پاکستانم میتونه همچین کاری رو انجام بده. اوناهم قدرتی دارن که بتونن به کشورهای عربی فشار بیارن از لحاظ نظامی و نوکرشون نیستن پاکستانیا از دستشون شاکی هم زیاد هستند از کشورهای عربی در طول این مدت و واسه همین ضعف کشورهای عربی در دفاع از خودشون و اینکه توی زیر چت حمایتی آمریکا هم دیگه واضحاً نیستن اونجوری در اون کمپ دیگه پاشون بیرونه یا پاشون داخله هنوز معلوم نیست با خودشون چندن اینم باعث میشه میشه که خیلی از کمپانیهای بزرگ آمریکایی که برنامههایی داشتن که بخوان اونجا برن سرمایهگذاری ش کنن بیخیال شدن. بیخیال کل منطقه شدن اصلاً منطقه تنها جایی نیست که در دنیا میشه سرمایهگذاری کرد. ۱۰۰ یک جای دیگه هست الان میشه سرمایهگذاری کرد. الان توی کف اقیانوس شما سرمایهگذاری بکنی بازگشتش ریترنش بیشتره از خاورمیانه. کف اقیانوس که میکنن یه سری کمپانیاها هستن دارن در کف اقیانوس منابع بهرهبرداری میکنن صداشم در نمیارن الان در کف اقیانوس کمپانیهای آمریکایی کانادایی هستن میرن الان مس و یه سری فلزات و اینا از کف اقیانوس بر دارن بهرهبرداری میکنن صداشم زیاد درنمیاد اون درآمدش بیشتره تا اینکه شما بخوای بری پولتو بذاری توی خاور میانه وضعیتی که الان این کشورها خودشون خودشونو دچار کردن با همکاری با جمهوری اسلامی و الان اتفاقاً بعد از اینکه جمهوری اسلامی بهشون حمله کرد و ایناهم شروع کردن لو دادن جمهوری اسلامی به آمریکا اعتماد در واشنگتن به این کشورا هم کمتر شده دلیل اینکه مارکو روبیو الان یک تور کامل داشت کشورهای عربی و سفر کرد پشت سر هم توی این چند روز گذشته به کشورهای عربی اینکه بره گوششونو بکشه و ببینه که داستان چهجوریه اینا اینا حاضرن در نهایت اون چیزی که ترامپ میخواد انجام بدن یا کاملاً از این بازی بیفتن بیرون. ترامپ قبلش به این یه سری از این راهها فکر کرده. ترامپ به نظر میاد که روابط شخصی که باهاش شیجینگ پینگ داره الان به نوعی در سیاست خارجی این د تا کشور با هم نزدیک شدند و در حال تقسیم کردن واقعاً دنیا هستند یه جوری با هم در حال نوشتن دوباره راههای زنجیره تأمین هستند و مثلاً یه سری از کارایی که چیند قبلاً میکرد در زمینه یه پروژهای داشت به اسم بلتسن ان رودز یک سری راه و کمربند راه چین بود در واقع که بخش بزرگیش روی راه سنتی جاده ابریشم بود بخشیشم نیست و الان اون بخشیش که نیست یواش یواش چینیا خودشونم دارن بیخیالش میشن و دارن میرن تو اون بخشی که به طور سنتی توی جاده ابریشم بود بخشی از این جاده ابری ریشم از ایران میگذره، از شمال ایران میگذره. یک تیکهایش که از کنار دریای خزر اصلاً عبور میکنه از توی ایران و اون یک زنجیره تأمین بسیار مهمه که الان بسته است بیشترش. یعنی برای تجارتهای منطقهای به کار میره ولی نه برای تجارت جهانی. از چین اونجا نمیخوان اگر بفرستن یه چیزی به اروپا از اونجا استفاده کنن. [گلویش را صاف میکند] و ترامپ سمت غرب این جاده رو فعلاً برای آمریکا گرفته. یه جاده هم ساختن به موازاتش در بین آذربایجان و ارمنستان و یک صلحی هم بین آذربایجان و ببخشید بین آذربایجان و ارمنستان به وجود آورد. آقای ترامپ دیگه جاده اونجا زدن اسمشم گذاشتن جاده ترامپ ۹۹ سالم دست آمریکاست بخشی از اون جاده محصولاتیو میاره و زنجیره تأمین کشورها و شرکتهایی رو تأمین همیشه یه دومی وجود داره بخشیش از ایران رد میشه زنجیره تأمین اون جاده ترامپ که بین آذربایجان و ارمنستانه و بنابراین این اهمیت بسیار بزرگی داره ایران در بودن در این زنجیره تأمین دیگه خاورمیانه در حال از دست دادن یک سری از راههای سنتیشه جنگ جمهوری اسلامی با منطقه یک سری پیامدها برای منطقه و یه سری پیامدها برای خود جمهوری اسلامی داشته و آمریکاییها گزینههای زیادی دارن برای اینکه بخوان این داستان رو مدیریت ت بکنن در آن واحد در ضمن کشورهای عربی نشون دادن که توانایی ندارن که به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای آمریکا برای دنیای غرب ظاهر بشن. میگم یه پاشون تو این کمپه یه پاشون توی کمپه اسلامگراهای اسلامی اسلامگراهای منطقهای اسلام منطقهای در مخصوصاً اسلام سیاسی در اونجا کاملاً الان گروههای بنیادگرا با همدیگه تونستن کل اون منطقه رو تحت تأثیر قرار بدن از افغانستان و پاکستان گرفته تا جمهوری اسلامی و عراق و حتی ترکیه و کل کشورهای عربی تقریباً میشه گفت تا مصر لیبی الان گسترش پیدا کرده و این ایدئولوژیا همه همدیگه رو پیدا کردن و مثل آهن ربا به همدیگه میچسبند توی جاهای مختلف. اینم یک قضیهایست که یواش یواش به اروپا سرایت کرده. مهاجرین بیشتر و بیشتری به این مناطق اومدن بهخاطر اینکه گروههای بنیادگرا در منطقه میجنگن. باعث ناامنی میشن. مردم خود بهخود فرار میکنند. بخش عمدهایشون میرفت میرن اروپا. اروپا تای زمان زیادی از این قضیه سود برد نیروی کار ارزان گرفت یه سری آدم اونجا خب خیلی جمعیت اروپا در حال پیر شدن هست همینجوری و الان از همه جای دنیا هم سریعتر داره پیر میشه اروپا تونستن یه سری جایگزین کنن و الان شما میبینید مثلاً در مسابقات جام جهانی تجلی این مهاجرتها رو در تیمهای اروپایی شما میتونید ببینید یعنی بعضی از تیمای اروپایی هستن از تیمای آفریقایی آفریقا قاییترن. چرا؟ چون هرچی تلنت وجود داشته، هرچی استعداد وجود داشته، هرچی توانایی وجود داشته مال این کشورای دیگه رو اینا مکیدن بردن توی کشور خودشون و چیزی نذاشتن برای این کشورا دیگه. اینم الان یه چیزیه که دولت ترامپه دنبال اینه که تغییرش بده. یعنی فشار آوردن به کشورهای اروپایی یا جدا شدن راه آمریکا اصولاً با اروپا. جورج واشینگتن اولین رئیسجمهوری آمریکا یه جمله معروفی داره. میگه آمریکا هیچ دوست تا ابدی نداره تا همیشه قرار نیست ما با همه دوست باشیم و همههم با ما تا همیشه دوست نخواهند بود این یه داستانی که برای بشریت ثق میکنه جدای از اینکه شما ملیتتون چیه و از ابتدای بشریت وجود داشته هیچوقتم تغییر نخواهد کرد نکته اصلی اینه که اروپا به کدوم سمت میره اروپا الان به نوعی ظاه ظاهراً بعد از ۴ سال که روسیه حمله کرده به اوکراین و فشارایی که وجود داشته به این کشور حالا آروم آروم بعد ۴ سال دارن یه بخشی از اون تعهدایی که آمریکا داده بود به اوکراین و اینا بر عهده میگیرن خیلی کندن بروکراسیشون خیلی ضعیفه بعد از مدتها که درخواستهای زیادی وجود داره برای اینکه قوانین مهاجرتیو تغییر بدن برای اینکه کاملاً دارن کشوراشون تغییر میکنن کاملاً دارن میشن یک میکسی از آفریقا و خاانه و واسه اینکه جلو اینو بگیرن تازه هفته پیش اتحادیه اروپا قوانین مهاجرتی سخت ایرانو تصویب کرد حالا برن اجراش کنن گود لاک تا بخوای شما بری اجرا بکنی اینا رو اتفاقاً این قوانین مهاجرتی که اینا الان تو اتحادیه اروپا تصویب کردن یعنی تا وقتی که شروع نکنه واضحاً بره جاهای مختلف مثل اینجا تو آمریکا آیتس و به آدمای مختلفو بگیره فقط با جلوی مهاجراتو گرفتن داستانشون حل نخواهد شد و خیلیا خیلی اینجا میگن یک فقط یه زخمی خیلی عمیق که یه مثلاً بند عید روش گذاشتن این دوباره سربز خواهد کرد و اروپاهم روابطش با آمریکا در حال تغییر تغییر همین باعث اهمیت بیشتر و چند برابری ایران آزاد میشه به خاطر اینکه اگر ایران رو از توی این معادله ما بکشیم بیرون بخش بزرگی از اون مشکلاتی ی که با اسلام بنیادگرا درب داره از بین میره. ایران یک سدی میتونه باشه در برابر اسلام بنیادگرا نه فقط به خاطر اینکه الان یک شاهزادهای داره که مثلاً به دنبال اینه که سیستم دموکراتیک بیاره یا فقط مثلاً به خاطر پادشاهیخواهان. مردم ایران دیگه خسته شدن. ۴۷ سال کشیدن اینو و وقتی رژیم جمهوری اسلامی سقوط کنه دیگه هیچ جوری شما نمیتونی یه ایدهای شبیه اونو به ایرانیا بفروشی. ایرانیا دیگه انقدر این داستان رو دیدن این بازیها رو یاد گرفتن و به سرعت از چرخه خارج میشه هر ایدهای که یه حتی نزدیکی داشته باشه چه با جمهوری اسلامی چه با ایده اسلام بنیادگرا و هر نوعی در هر جای ایران در هر جای ایران شما برید مردم جمهوری اسلامی رو پس زدن کامل و بنابراین نه تنها پس زدن بلکه واقعاً شاید یکی از سکولارترین اگه نگیم ضد مذهبترین کشورهای دنیا شده الان واقعاً به خاطر اینکه مثلاً اگه ترندای جدید رو ببینید شما توی جوانان و نوجوانان توی سوشال میدیا یکی از ترندایی که به وجود اومده اینه که الان میان عاشورا تاسوها و محرم و اینا مردم صورت خودشونو نشون میدن موبایل میگیرن توی ریل ویدیو ضبط میکنن و فحش ناموس و خواهر و مادر میدن به کل ائمه و امام حسین و بقیه این به یک جایی رسیدن که کاملاً این ایدئولوژی منفور شده و حتی تبدیل به یه نرم نرم شده که بخواید بهش فحش بدید و کاملاً بگی من به هیچ وجه با این ایدئولوژی نیستم و این یه مسئله خیلی مهمیه برای غرب که بتونه یه متحد قابل اعتماد داشته باشه چیزی که میشه ایران رو مردم ایران رو قابل اعتماد میکنه برای غرب تنفرش شونن نظام جمهوری اسلامی تنفرشون از نظامهای بنیادگرا واپسگرا مرتجع تنفرشون از سیستمهای سوسیالیستی و کمونیستی تنفرشون از و حالاها حس رقابت بسیار زیادشون با برخی از کشورهای منطقهای یا حتی با چین و این باعث میشه که مردم ایران بخوان به طور اتوماتیک به غرب نزدیک باشن این باعث اطمینان بیشتر غرب میشه اینکه فقط شما یک رهبر داشته باشید اونجا که اون رهبر با آمریکا خوب باشه یا طرفدار آمریکا باشه یا حالا تو جیب آمریکا باشه هرجوری که شما میخواید فکر کنی این نشون داده که این تجربه خیلی موفقی نیست اون رهبر ممکنه حکومتش فرو بپاشه یا اصلاً ممکنه خیلی ضعیف باشه حکومتش یا اصلاً ممکنه ارتشی نداشته باشه که بتونه در مقابل حملات خارجی مقاومت کنه از درون فرو بپاشه از بیرون فرو بپاشه هزار یک اتفاق میتونه باهاش بیفته ولی مردم مردم رو شما میتونی جدی بگیری. مردم رو میتونی مطمئن باشی که وقتی که میان به سمت یه سیستمی و دست دوستی دراز میکنن این یه داستانیه که به این سادگیها از بین نخواهد رفت. مگر اینکه شما خراب کنی این قضیه رو یک جوری به مردم ایران با مردم ایران بدتا کنیم که غرب با مردم ایران بد نکرده واقعاً الان مخصوصاً آمریکا در طول این مدت الان آمریکا تونسته امیدی به وجود بیاره در دل تمام اون افرادی که ایرانیهایی که مخالف رژیم جمهوری اسلامی هستن در هیچ زمانی جمهوری اسلامی ضعیفتر از الانش نبوده در هیچ هیچ زمانی جمهوری اسلامی انقدر به خودش ضربه نزده. جمهوری اسلامی با این سیاستهایی که اجرا کرده، جنگ منطقهای که راه انداخته به ذهن در ذهن خودشون دارن قدرت خودشونو نشون میدن میگن ما خیلی قدرتمندیم ولی اتفاقی که داره میفته که نشون میده که آمریکا راست میگه و باید نظم جهانی تغییر کنه در واقع مثل ی کاتالیست دارن عمل میکنن برای آمریکا و این اهرم فشاری که ترامپ استفاده خواهد کرد از گرینلند تا یه ایدههای جدیدی که الان دولت ترامپ داره برای اینکه بخواد کوبا رو بره سراغش و میگن حالا آقای ترامپ چند روز پیش رفت در پنسیلوینیهای سخنرانی داشت داشت حرف میزد گفت حالا بعد از ایران میا یه برنامههای دیگه هم داریم نگفت کجا و اینا گفت حالا به زودی خواهید فهمید و سرصداش میاد بیرون و اینا همین باعث شده خیلیا بگن داره میره سراغ کوبا کوبا هم یکی از همین آنامولیها بود باید در دنیا اینم یه کشوریه که استعدادای زیادی داره تواناییهای زیادی داره مردمش واقعاً فقیرن فقیره بهخاطر اینکه یک سری از کمونیستا اونجا اصلاً سیستم اونجا رو چنان تغییر دادن که با کل جهان متفاوته اونجا هم داره تغییر میده ترامپ میره سراغ یک این کشورها تا اونجایی که بتونه دنیا رو تغییر خواهد داد زمان خیلی زیادی نمونده براش ۲ سال و نیم دیگه فرصت داره برای اینکه بخواد کاراشو انجام بده با این سرعت و دستفرمونی که پیش میره مطمئنم من که تا پایان دوره ریا ریاست جمهوریش کار جمهوری اسلامی رو هم تموم کرده اگر تا سال ۲۰۲۷ به پایان نخواد برسونه و اینم به این دلیل میگم که من نمیدونم توی سر ترامپ چی میگذره تا اون موقعی که میدونم توی توانش تا اون موقعی که بتونه برای آمریکا میجنگه میدونم تا اون موقعی که بتونه با دشمنان آمریکا میجنگه میدونم تا اون موقع که بتونه میره و دنیا رو تغییر میده به خاطر اینکه از این دنیا همیشه شاکی بوده همیشه بهش قر میزده همیشه بهش انتقاد میکرده همیشه میگه میگفته باید تغییر داد دنیا رو و الان فرصتشه که برای خودش تاریخسازی کنه، برای اسم خانوادهش تاریخسازی کنه، تبدیل شده به یک برند جهانی [گلویش را صاف میکند] دیگه جایی در دنیا نیست نشناسنش و بهترین فرصته برای مخالفین جمهوری اسلامی برای اینکه بخوان با ترامپ ماگا مک امریکا گریت اگن یه اتحاد کاملی که وجود داره از دیگه اتحاد قلبی این اتحاد تبدیل به اتحاد سیاسی ی بکنن و ایران آزاد بشه. بخشی از یک نظم نوین جهانی که حداقل ۵۰ سال میمونه در اون منطقه حداقل حداقل دوباره یک سیکل دیگهای میزنه و ۵۰ سال میمونه. این سیکلای تاریخی مهمه. سیکلای تاریخی برای ایران مهمه. سیکلای تاریخی برای آمریکا مهمه. عددایی که این مثلاً مثل ۲۵۰ سالگی آمریکا حالا داشتم توی لایو امروز صحبت میکردم. عددای ۵۰، ۷۵ اینا عددایین که شما میبینی مثلاً در آمریکا سیکل آمریکاست. تو کشورای دیگه سیکلشون مدل دیگهایه. ایرانم در طول ما تاریخ معاصر سیکلاش به نظر میاد ۵۰ سال. ۵۰ ساله همین طور که تقریباً حکومت پهلویا بود و الان دیگه سیکل جمهوری اسلامی به آخر خودش نزدیک شده. حالا ممکنه فردا از درون بپاشه یا ممکنه در پایان ۵۰ سال سیکلش بپاشه. فعلاً این چیزی که مشخصه اینه که کارایی که جمهوری اسلامی کرده باعث شده که ضربات بسیار شدیدی به خودشون وارد کنن و الان به جایی رسیده دنیا که داره فکر میکنه به اینکه اصلاً این راهها رو تغییر بده یه سری از این قوانینو تغییر بده الان چیزی که دولت ترامپ داره انجام میده فعلاً یه ریسته در دنیا داره سعی میکنه در داخل آمریکا هم قدرتشو حفظ بکنه آقای ترامپ انتخابات میاندوره حزب جمهوریخواه رو داره در پیش روی خودش قیمت نفت باعث شده بود دوباره یه تورمی در دنیا به وجود بیاد که حالا بخششم با آمریکا سرایت بکنه و دولت ترامپ الان حرکت منطقی رو انجام داده برای اینکه اگر در انتخابات میاندورهای شکست بخوره د همه این داستانی که تا حالا انجام داده رشتههایی که انجام داده ده بوده پنبه میشه همش و دموکراتها میان سر کار و همه داستانها رو برمیگردونن به عقب اگرم نتونن برگردونن به عقب حداقل متوقفشون خواهند کرد انتخابات نیان دورهای در آمریکا بسیار مهمه تو این برنامه دیگه رو تقریباً روزی نیست که من راجع بهش صحبت نکنم و امیر ایرانیان مقیم آمریکا رو دعوت نکنم برای اینکه بخوان در این انتخابات رأی بدن بعضی از دوستان ایرانی که در خارج از آمریکا هستن از من میپرسن ماها چهجوری جوری میتونیم کمک کنیم؟ راجع به این قضیه میتونید شما هم کمک کنید. لازم نیست حتماً ایرانیان داخل آمریکا باشید یا حتی اگه مثلاً سیتیزن آمریکا هم نیستید باید برید رو سوشال میدیا از ایرانیا بخواید بخواید بیان تو این انتخابات رأی بدن و جلوی دموکراتها رو بگیرن جلوی یک جریانی که دموکراتها بهش وصلن که یک جریان گلوبالیسم جهانیه یه جریانی که خیلی گروههای مختلف توش هستن از جمله جمهوری اسلامی از جمله اخوانالمسلمین و از جمله بخشهایی از حزب دموکرات واضحاً و روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگ نه فقط بهخاطر اینکه یک رابطه سیاسی فقط دارن در ظاهر بلکه در زیر پوست اتفاقات جهانی شما هر جا اتفاقات بدی میبینید و میبینید اتفاقاتی مثل جنگ داره رخ میده پای این رد پایین گلوبالیستای جهانی توش وجود داره جلوی دموکراتها رو اگه ما نگیریم در آمریکا اگر بازگردن تمام اون کارهایی که آقای ترامپا جمهوری اسلامی کردن تمام اون نقشهها متوقف خواهد شد و این احتمال واقعاً وجود داره. الان ترامپ رفته به سراغ اینکه این رو برعکسش بکنه. قیمت نفت پایین و پایینتر داره میاد. بعضیا میگن میتونه تا ۲و س۳ ماه دیگه برسه به ۵۰ دلار. آیا تا اون موقع اون تفاهمنامه ادامه پیدا میکنه؟ بعیده. ولی همین الانم به خاطر اینکه بخش عمدهای از این نفتی که توی این چند روزه فعلاً رد شده و آمریکاییا دارن ردش میکنن از اونجا تو منطقه باعث شده خیلی از تانکرا باز شن. این تانکرایی که باز شدن حالا نفتشونو دارن میارن میفروشن برمیگردن تو بازار جهانی خیلیاشونم میان آمریکای شمالی حالا دیگه میان از آمریکا میخوان نفت بخرن یا میخوان از کانادا نفت بخرن و الان آمریکا در جای خوبی قرار داره فعلاً فقط آقای ترامپ باید اینو مدیریت بکنه که بتونه انتخابات میاندورهای رو ببره بعد از اینیا حداقل خیلی بدجور نبازن جمهوریخواهها و کنترل حالا اگر مجلسم از دست میدن حداقل سنا رو در دست داشته باشند. اگر این اتفاق بیفته این روی قلته این داستان ادامه پیدا خواهد کرد طول خواهد کشید یه این یک مرضی نیست که یک روزه به وجود اومده باشه جمهوری اسلامی مرضی نیست که یک روزه به وجود [صدای خرناس] اومده باشه یک روزم از بین نمیره وقت میبره زمان میبره احتیاج اات جهانی داره احتیاج داره که بازار تصمیم خودشو بگیره و شروع کنه براش سرمایهگذاری کنه اونم داره اتفاق میفته در زیر پوست خواستم اینا رو بیام خدمت شما بگم اتفاقاتی که تو این چند وقته خوندم خواستم بیام انتقال بدم برخی از این داستانا رو یه چند تا پرسش از دوستان میپرسیم اگر پرسش چیزی دارند من در خدمتتونم در پایان این لایو راجع به زرن ممدانی صحبت میکنن دوستان که بله اونم یک شیعه ۱۲ امامیست ولی فقط شیعه ۱۲ امامی بودنش این شیوه ۱۲ امامیه معتقد اسلام سیاسیست یعنی به اسلام سیاسی اعتقاد داره همون راجع به همون مزخرفاتی صحبت میکنه که جمهوری اسلامی هم حرف میزنه راجع به امام حسین و فرهنگ شهادت و میپرسن بهداد جان میگن آیا فکر میکنی تا ۶۰ روز این مذاکرات اتفاق بیفته یا فکر میکنید آمریکا قبلش حمله کنه؟ من فکر میکنم تا پایان جام جهانی ادامه پیدا بکنه. اینو من قبلاًم گفتم. این باستان جام جهانی برای آمریکا خیلی مهمه. برای آقای تام خیلی مهمه. فعلاً باعث شده که همه حواسا به جام جهانی باشه. نبود جنگ با جمهوری اسلامی و الان اینچور چیزا واقعاً مهمه در آمریکا. نه فقط در آمریکا در کل دنیا همه حواسشون اینجاست تا پایان جام جهانی من فکر میکنم ادامه داشته باشه آبتینجان راجع به زلزله تو ونزوئلا میگن حالا به ما که نمیدونم ربطی داره ولی خب آمریکا همونجا یه سری کمک فرستاده میگن چرا یک فرد دی مثل ممدانی باید بیاد توی نیویورک انتخاب بشه پول پول بسیار بزرگ قطر پول بسیار بزرگ همین گلوبالیسم جهانی پول زورن ممدانی مدیر نیست زورن ممدانی آدمی نیست که مثلاً مثل ترامپ خود ساخته باشه بیزنس داشته باشه موفقیه هیچ کارست مادر پدرش اگر شما بخونید تو الان همه این دانشگاههایی دارن درس میخونن که کل گلوبالیستا گرفتن یعنی الان وقتی من مثلاً میشنوم یه کسی فارغ و تحصیلی یکی از این دانشگاههایی که الان آیوی لیگ اسکوله قدیما خیلی خوشحال میشدیم میگفتیم عجب آدم خوب و احتمالاً باد دانشی الان میگیم اوه اوه یک لابیست دیگه اوه اوه یه آدم بیسواد دیگه فقط به خاطر یه سری قوانینی که مثل قوانین ایران سهمیه میدن به بسیج به ایناهم سهمیه دادن وارد یه سری از دانشگاهها شدن زرن ممدانی هم یکیشون دقیقاً یعنی مثل بسیجیهای صحنیهایه گلو این ایدههایی که این جمهوری اسلامی داره اجرا میکنه بخشهای عمدهایش مال گلوبالیستای جهانیه. خیلی از این ایدهها مثل سهمیها اینا از یه زمانی مثل اتحاد جماهیر شوروی از اون موقع سابقه داره تا بعد اومده تو ایران اینا یه گندای بوروکراتیه که مدتها اینا دارن میزنن از این طریقه کسایی مثل ممدانی میان میشن شهردار نیویورک راجع به اشکان جان راجع به دیوید میپرسه دیوید خب خیلی شاهزاده رم میشناسه دیوید یک میلیاردر آمریکایی خودش جزء مشاورین آقای ترامپ الان رسانه عضو دولته یه پادکست اونجوری که شما میگی داره آل این وان که سه نفرن هر سه تاشون میلیاردرن با هم پادکست دارن ایشون مدتهاست مخالف رژیم جمهوری اسلامیست و آقای دیوید به خاطر اینکه سوابق بالاخره میگم آدمی که کارپرداز میلیاردره و اینا خیلی از دید مارکت نگاه میکنه به این مسئله و هر چقدر شما اتفاقاً با حرف آدمایی مثل دیوید گوش کنید بیشتر متوجه میشید که واقعاً چه اتفاقاتی داره میفته چون ایشون میگم دیدش خیلی نزدیکتره به آقای ترامپ میلیاردر خودش تو یه کلاسیه که از یه اتفاقاتی میشنوه و میدونه که ماها هیچوقت نخواهیم شنید خیلی دراب روش بازه که برای ماها باز نخواهد بود هیچوقت وقت و صحبتهای ایشون آقای آقای دیوید در مورد جمهوری اسلامی و تا اونجایی که من میدونم یک رابطه دورادوری هم با شاهزاده دارند میگم خب باز این یه طبقه و کلاسی هستن که توی خیلی جاها با هم معاشرت میکنن و این خودشم جای امیده و داستانی هم هست که من بارها و بارهاهم بهش اشاره کردم که روابطی که شاهزاده داره با افرادی مثل خانوادههای سس که همه میلیاردرن اینا به درد آینده مردم ایران میخوره. اینا به درد آینده ایران میخوره. میپرسن که آیا ممکنه که قالیباف با این اتفاقاتی که داره میفته از تو جمهوری اسلامی بیاد و بشه رهبر جدید؟ نه واقعاً یعنی امکانی من نمیبینم برای هیچکسی که از اون سیستمی که در داخل هستن ببین مثلاً یه چیزی که الان باعث میشه خیلیا نگران باشن که آقای ترامپ مثلاً قرار باشه با یکی از اینا توافق کنه در نهایت این بشه رهبر مادام [صدای خرناس] همه به این داستان ونزوئلا اشاره میکنن که خب رفتن اونجا مادرو رو دزدیدن بعد با اونا خودشون دیل کردن گفتن که الان شما بشید رهبر یه چیز موقته الانخابات داره برگزار میشه تو ونزوئلا حالا و الان اون خانم ماچادو که جایزه صلح نوبل بهش دارن جایزه صلح نوبلشو تقدیر کرد با آقای ترامپ اتفاقاً روابطش با ترامپ خیلی خوب شده و الان احتمالاً امکان داره که رهبر جدید ایشون بشه خانم ماچادو این چیزی که الان آقای ترامپون دیلی که انجام داد به اون بخشی از سران ونزوئلا حالا در حد اینه که احتمالاً جون خودشونو بردارن فرار کنن ولی اینکه حکومت دستشون باشه خیر اونم در عرض همین چند ماه آینده تغییر خواهد کرد. یه داستان مهمی که وجود داره در مورد ونزوئلا که اتفاقاً درس خوبیه برای مردم ایرانم اینه که این تغییر خیلی خب ونزوئلا هم کشوری بود که مخصوصاً در ۲۰ سال گذشته کاملاً متحول شده و کمونیست شده نزدیک به جمهوری اسلامی شده مرگ بر آمریکا میگفتن و پرچم آمریکا آتیش میزنن و اینا و الان مردمش اتفاقاً خیلی نظر مثبتی دارن با آمریکا یعنی دقیقاً برعکس شده عین ایران آمریکا یه کاری نکرد که با جنگ داخلی کشور ضعیف بشه یا تیکه پاره بشه رفت رهبرشونو براش بعدشم آوردشون امریکا و بعد اون کسایی که داشت یه مدت دیل کرد اونا روم یه سری یواش یواش قدرتو دادن دست واشنگتن واشنگتن داره آدمای خودشو میبره توی ونزوئلا تو کاراکاس آروم آروم کمپانیهای آمریکایی دارن میگیرن کمپانیهای آمریکایی میگفتن ما محال پامونو بذاریم تو آمریکا الان دارن میرن اونجا دفتر میزنن و اینو خیلی سریع انجام داد ولی الان اون رهبرانی که توی ونزوئلا هستن اونا نیستن که داستانو کنترل میکنن انتخابات جدیدم برگزاره دومشونو میذارن رو کولشون از اونجا میرن و به نظر من جایی نداره هیچکسی که با در جمهوری اسلامی بوده باشه چون اعتماد مردم رو نخواهد داشت هر کسی بخواد باشه چرا مردم میرن سراغ شاهزاده رضا پهلوی چون مطمئن دیگه این یکی آدمیه که جمهوری اسلامی باشه انقدر مشکل داره که هیچوقت راش نمیدن و الا گزینه دیگری وجود نداره خیلی سپاسگزارم از همتون دوستان عزیزی که تا اینجا در این لایو همراه من بودید فردا باز خواهیم گشت راجع به مسائل اخبار جدید صحبت خواهیم کرد امیدوارم این لایو به دردتون خورده باشه امید گرفته باشید بیشتر یه انرژی بیشتری گرفته باشید به این فکر کنید که این آینده ایران آزاد فقط یه چیزیست که رو کاغذ باشه این یه داستانی که الان دوروور ایران داره اتفاق میفته این راههایی که چرخه تأمینو دارن توی دنیا عوض میکنن بخش عمدهایش در داخل ایران خواهد بود و الان دیگه پای ایران وسط هست پای ایران آزاد وسط پای مردم ایران وسطه پای بازار بسیار بزرگ ایران که تا حالا نتونستن توش برن وسط این مسئله بسیار بزرگیه امیدوارم این لایو درتون خورده باشه دم همتون گرم تا حالا لایوی دیگر جاوید چاپ آینده ایران و بدرود